4.červen 2015
V rámci pobytové exkurze na hájence Městských lesů Vsetín v Semetíně (odkaz) se žáci 7. A ZŠ Vsetín, Sychrov 97 měli možnost vyzkoušet, jak se složité rozhodovat se o protipovodňových opatřeních v krajině.
S výukovým programem „Voda v krajině“ za žáky třídy 7. A ZŠ Vsetín, Sychrov 97 přijel Mgr. Jan Husák z Muzea regionu Valašsko, který se tématem zabývá dlouhodobě.
Žáci si nejprve osvěžili znalosti o hydrologickém cyklu a vlastnostech vody, o její nezbytnosti pro život, také přemýšleli, jak s vodou šetřit. Seznámili se s historickým vývojem krajiny a objevili, že smíšený les je pro zadržení vody v krajině mnohonásobně lepší, než betonová plocha. Následně se v rámci simulační interaktivní hry dostali do kůže městské rady a jejich cílem bylo uchránit město před povodní. Žáci měli možnost na vlastní oči se přesvědčit, že jejich rozhodnutí mají přímý vliv na ničivost povodně. Při tom se učili jak hospodařit s penězi, ale i jak vzájemně mezi sebou vyjednávat a komunikovat.
Aktivita byla doplněná terénní vycházkou, kde žáci vyhledávali konkrétní opatření v krajině v okolí Semetína, která mají vliv na zadržování vody v krajině a hospodaření s vodou tak, aby neodtekla ihned a bez užitku z Valašských kopců. Aktivity probíhaly v rámci dlouhodobého projektu ZŠ Vsetín Sychrov 97 s názvem „Poznáváme přírodu společně“, který byl podpořen Zlínským krajem v rámci Podprogramu „podpora ekologických aktivit v kraji“. K zajímavým opatřením, která mohli žáci pozorovat přímo v terénu patří například orba po vrstevnici, remízky a meze situované po směru vrstevnic.
Tentokrát šlo v duchu názvu projektu: „Poznáváme přírodu společně“ o vzájemné obohacení mezi sférou školství a Muzeem regionu Valašsko, kdy s žáky komunikoval a vyučoval je někdo jiný než učitel.
J. Ševčíková