14.listopad 2014
Výstava toho nejlepšího z Glass sympozia Valašské Meziříčí 2014 v konfrontaci s pracemi studentů sklářské školy
Sklářská škola ve Valašském Meziříčí v roce 2014 slaví 70 let své existence a tuto událost připomenula sobě i veřejnosti řadou akcí. Jejich vyvrcholením bylo červnové Glass sympozium Valašské Meziříčí 2014, které bylo vůbec prvním sklářským sympoziem takového rozsahu v regionu, jež se ještě před patnácti lety bohatě rozvinutým sklářstvím tak pyšnil. Sympozium přilákalo do města a školní hutě řadu významných osobností ze světa ateliérového skla i sklářské technologie a týdenní cyklus přednášek, seminářů a výtvarných akcí vyvrcholil výstavou prací účastníků sympozia v zámku Kinských ve Valašském Meziříčí. Výstava však trvala jen velmi krátce a proto je na místě si některá s děl připomenout.
Sklářského sympozia se v červnu zúčastnilo 8 renomovaných sklářských výtvarníků: Martin Hlubuček, Song-Mi Kim, Jaroslav Koléšek, Vladimír Kopecký, Zdeněk Lhotský, Petr Stanický, Jiří Šuhájek a Yan Zoritchak. Ti všichni se vedle přednášek, ve kterých posluchače seznámili nejen s vlastní tvorbou, věnovali i praktické výtvarné tvorbě. K té využili huť Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské s přilehlými rafinačními dílnami a tak se studentům školy i návštěvníkům naskytla jedinečná příležitost pozorovat Mistry při práci. Ti se s nimi navíc podělili i o cenné rady a vlastní postupy při práci se sklem. Co z jejich práce je nyní v zámku Kinských k vidění?
Tavené plastiky francouzského výtvarníka slovenského původu Yaana Zoritchaka. Jeho pyramidální objekty s efektně zatavenými barevnými ložisky jsou skvostem nejen výtvarným, ale i technologickým a autor se neváhal s účastníky sympozia podělit o vlastní zkušenosti a specificky upravenou techniku tavení skla, při níž využívá i vzácných kovů a jejich sloučenin. Stejně otevřeně mluvil o technice tavení skla na GSVM 2014 provozovatel nejproslulejšího ateliéru na jeho výrobu (studio Pelechov) Zdeněk Lhotský. Zatímco Zoritchak si s sebou z Francie přivezl díla, za něž je ve své nové vlasti ceněn, Lhotský se na sympoziu přestavil pro něj netypickým sklem foukaným a předvedl tak šíři svého výtvarného potenciálu. Technice taveného skla se opticky blíží i „crashware“ objekty sochaře Jaroslava Koléška, ve kterých nechá ve skle zatavit okamžiky zkázy. Zcela jiný charakter pak mají vystavené práce korejské výtvarnice Song-Mi Kim, i když podnětem k jejich vzniku byla také tragická havárie – potopení korejského trajektu Sewol, které v dubnu tohoto roku otřáslo světem. Autorka v jedné z instalací připomíná příběh ptáků, kroužících a upouštějících lístky nad místem tragédie, kde utonula také jejich majitelka, významná jihokorejská plavkyně. Vystavené foukané a hutně zdobené plastiky jsou pak dílem Jiřího Šuhájka, který ještě před deseti lety spolupracoval se vsetínskými sklárnami B.A.G. a s jehož jménem se právě barevné hutní sklo často pojí. Své čestné místo na výstavě má i nestor českého ateliérového skla a dlouholetý pedagog VŠUP v Praze prof. Vladimír Kopecký, jehož (pro valašskomeziříčskou školní huť skoro tradiční) performance využívající efektů skla, barev a ohně celé sympozium ukončovala.
Výstavu realizací z GSVM doplňují obrazy současných studentů malířského oboru valašskomeziříčské sklářské školy a v prvním patře zámku Kinských jsou ke shlédnutí pouze do konce listopadu 2014.