18.duben 2016
Do 29. dubna lze navštívit výstavu duchovních obrazů známé vsetínské malířky.
Vernisáž výstavy obrazů Miriam Kocurkové navštívilo 4. dubna v Informačním centru ve Vizovicích přes 60 návštěvníků. Tato originální výtvarnice ze Vsetína se jako autodidakt intenzivně věnuje tvůrčí práci téměř 15 let. Svou unikatní kombinovanou techniku reliéfních obrazů (nazývaných autorkou plastiky) rozvíjí od roku 2002 (o pět let později za ni získala první cenou v kategorii Mix media – koláže na 3. ročníku mezinárodního prodejního veletrhu současného umění Czech Art Festival v Českých Budějovicích).
Vystavuje od roku 2004, od té doby uspořádala na 25 výstav, a to zejména v moravských alternativních galeriích – v čajovnách, knihovnách, lázních apod. Své dílo už prezentovala např. v Ostravě, Havířově, Rožnově p. R., ve Valašském Meziříčí, v Olomouci, Přerově, Kroměříži, ve Zlíně, ale také ve Vsetíně, kde měla před deseti lety výstavu v regionálním muzeu. Na současné výstavě představuje autorka téměř 30 obrazů, mezi nimiž převažují díla z let 2012 až 2015 doplněná o ojedinělé ukázky z tvorby z roku 2008, 2010 a 2016 (nejnovějším obrazem je dílo „Na vlně anděla“ dokončené v tomto roce).
Výtvarný talent zdědila Miriam po svém otci Oliveru Rochovi, amatérském malíři, pro kterého bylo malování životní zálibou (nejčastěji maloval krajiny a je také autorem portrétu své dcery). K výtvarnému projevu tíhla Miriam již od dětství a po studiu na strojní průmyslové škole malovala ve volných chvílích miniatury idealizovaných krajin. Nestudovala na uměleckých školách, neabsolvovala výtvarné kurzy a své výtvarné dovednosti získávala praxí samouka.
Od malby krajin inklinovala k abstraktnějšímu, symbolickému výtvarnému vyjádření, kterým by byla schopna postihnout svůj prozářený, niterný duchovní svět představ a víry. Intuitivní tvůrčí cesta se prolíná a splývá s její cestou duchovní a hledané i nacházené formy, barvy i použitá technika slouží k sdělovaní duchovní pravdy a ke sdílení duchovních prožitků zakódovaných do řeči symbolů. Vzpomínky na konkrétní hluboké, osobní duchovní zážitky a vize se promítají např. do obrazů „Hora spásy“ z roku 2012 (s idealizovaným vhledem do alpské krajiny) a „Brána“ z roku 2014.
V jejím díle se pojí malba s asambláží, vrstvené barevné drtě s rytou kresbou, aplikace provázků a dalších textilních prvků s vlepovaním vylisovaných květů a perliček, korálků, skla i krystalů do reliéfně strukturovaného a dekorativně účinného až ornamentálního obrazu, v němž se iluzivní prvky idealizovaných mystických, imaginárních krajin snoubí s abstraktními, hladká malba s reliéfem, imaginativní pojetí s reálnými předměty. Tato ojedinělá a velmi pracná technika vtiskuje svým dekorativním vyzněním i filigránskými detaily autorčiným dílům téměř klenotnický, šperkařský ráz.
Jako senzibilní médium se Miriam snaží napojením na tvořivou energii přenést skrze své prsty do svých meditativních obrazů harmonii a klid; volí plynulé rytmické linie, oblé tvary i harmonické barevné kompozice, a to tak, aby nenarušila tok energií a umocnila terapeutický účinek svých děl, která mohou harmonizovat, energetizovat, psychicky i fyzicky uzdravovat nejen vnímatele, ale i autorkou samotnou: „Vnímám, jak se energie dávají do souladu, rovnováhy a při míchání barev je má mysl veselá, těšící se na nový skvost. Vnímám ten svůj osobní Vesmír, tančím se svými barvičkami a jsem ve svém srdci jen v přítomném okamžiku.“
Olga Mehešová (z úvodního slova výstavy)